είναι προφανές πώς με ένα τόσο διχαστικό φιλμ πολλοί ήδη βρίζετε, δεν θέλω λοπόν να γράφω σε κάθε γραμμή πώς αυτή είναι η προσωπική μου γνώμη - αντίθετα ψήνομαι για φασαρία στα σχόλια, εκεί βρίστε ελεύθερα
Αν θέλω να είμαι καλόπιστος με τον Νόλαν - που ξεκαθαρίζω ότι είναι από τους 5 αγαπημένους μου σκηνοθέτες -θα έλεγα ότι έπεσε στην παγίδα του πάση θυσία magnum opus. Διαβάζω ότι δουλεύει το πρότζεκτ από το 2001 (ίσως και νωρίτερα) και ότι τώρα που είναι household όνομα επιτέλους το έκανε (φαντάζομαι σχεδόν) με τους όρους του. Πέφτοντας όμως στην παγίδα και διαπράττοντας την ύβρη του 'unfilmable'. Αυτό που είχε στο μυαλό του ο Νόλαν (να το πούμε εικονογράφηση του υποσυνείδητου;) δεν μπορεί να γίνει με τη σαφήνεια που το επιχείρησε. Δεν μπορεί να γίνει με βεβαιότητες. Δεν μπορεί να γίνει με την "ονειρολάνδη" (που λέει και η Γιαγιά Ντακ) ως αφηγηματικό δεδομένο. Για παράδειγμα ο Λιντς - που δεν είναι μέσα στους 5 αγαπημένους μου - πάντοτε τζογάρει με το ονειρικό στοιχείο. Αφήνει ανοιχτά ενδεχόμενα, συμφωνώ καμιά φορά κουραστικά χαοτικά, παρόλα αυτά ανάβει πράσινο στην εξατομικευμένη ερμηνεία. Δε σε σνομπάρει, δε σου δίνει ταινίες σουντόκου αλλά τανίες αινίγματα θα επανέλθω στα περί εξυπνάδας του θεατή. Κάτι που έκανε κι ο Νόλαν με απολαυστικά εύληπτο τρόπο στο Memento και το Prestige. To Inception είναι αυστηρό, με το στανιό εντυπωσιακό, με το ζόρι μεγαλεπήβολο, δε χωράει στο δωμάτιο, στην αίθουσα, ούτε καν στην Αίγλη Ζαππείου. Δεν παίζεις μαζί του, γιατί σε πιάνει από το λαιμό - δε σου κλείνει το μάτι, πρέπει να τρέχεις για να προλάβεις τη λούπα του. Κι αν αυτό είναι ιντριγκαδόρικο στο πρώτο μισό της αρχιτεκτονικής προσέγγισης, μετά την ένδειξη "Διάλειμμα" καταντά ένα δυσάρεστο εικονοκλαστικό rollercoaster, σαν να βλέπεις το Bourne Subconscious: Operation Onirokritis...
Αν φανώ κακόπιστος με τον σκηνοθέτη θα πω ότι με τις ευλογίες και το πακέτο των στούντιο μας σέρβιρε ένα 100% blockbuster (κανένα πρόβλημα μέχρί εδώ) με μια δήθεν οραματική προσέγγιση (πολλά προβλήματα από εδώ). Αλλά, πραγματικά αυτό το φρενήρες καταστροφολογικό παραλήρημα του δεύτερου μέρους με τι το συγκρίνεις; Με τον καινότομο φουτουρισμό του πρώτου Matrix ή με την απεραντολογία της αρλούμπας των sequels του; Διαλέγω το β. Επίσης, κάπου πάνω στην υπερδιέγερση ο Νόλαν ξέχασε τους ηθοποιούς. Δηλαδή, σκέψου τι ερμηνεία πήρε σε ανάλογο psycho ρόλο ο Σκορσέζε από τον Ντι Κάπριο στο Shutter Island και το παίξιμο του απλανούς βλέμματος επί 148 λεπτά που είδες στο 'Inception'. Σκέψου πόσο διακοσμητική ήταν η Έλεν Πειτζ. Ποια θα ήταν η διαφορά αν έπαιζες εσύ το ρόλο του Φίσερ αντί για τον Μέρφι. Κι έρχομαι στους βετεράνους δια της τεθλασμένης οδού του ανώφελου συνοδοιπόρου ludens που εδώ αποθεώνει το φιλμ και κράζει τους αρνητές του. Θέλω να σταθώ στο επιχείρημα περί εξυπνάδας. Τα φιλμ που την απαιτούν, νομίζω πώς πρέπει παράλληλα να σου την τσιτώνουν, όχι να δικαιολογούν κάθε σεναριακή τραμπάλα με τη σοφιστεία "ταινία φαντασίας είναι, ε δε θα εξηγηθούν και όλα". Σε αυτή τη λογική το Inception δεν είναι φιλμ για έξυπνους, αλλά για εξυπνάκηδες. Πώς γίνεται μια ταινία υψηλού IQ να χαραμίζει έναν ηθοποιό όπως ο τεράστιος Πιτ Ποστλθγουειτ σε μιαμιση σκηνή βογγητού στο κρεβάτι του πόνου, να αφαιρεί τη γοητεία από τον κομπάρσο Μάικλ Κέιν και να περιφερει άσκοπα τον εντελώς άκυρο Τομ Μπέρεντζερ, δεν το καταλαβαίνω. Φυσικά, όλοι αυτοί υπήρχαν για εμπορικούς λόγους, όποτε το ανέρωτο κρασί του auteur που ανταγωνίζεται την εξυπνάδα μου είναι τόσο ανύπαρκτο όσο και το χιλιοφορεμένο cliffhanger της τελευταίας σκηνής (που στην τελική ο ίδιος μας έχει ξαναδώσει με πιο εύστοχο ανθρωποκεντρικό τρόπο στο 'Prestige').
Φυσικά, να το δείτε για να έχετε άποψη και για να καταθέσετε το δικό σας φόρο τιμής στην πιο πολυαναμενόμενη και πολυέξοδη μαλακία που τράβηξε σκηνοθέτης την τελευταία δεκαετία, πιτσιλίζοντας τη σελιλόζη όλου του πλανήτη. Κάνοντας έξαλλο τον Μίμη Κουλέλη που οριόταν στο ημίχρονο του Παναθηναϊκός - Ξάνθη "πώς τολμούν να συγκρίνουν αυτόν τον τύπο με τον Κιούμπρικ"...
Finally, A Drunken Parody of Inception
19 σχόλια:
Ο Μέξης μόλις μου έγραψε στο τσατ: "χαζες ταινιες που φτιαχνονται για να κανουν το κοινο να νομιζει οτι ειναι εξυπνο". Χαίρομαι που ένιωσα έξυπνος. Που μού ακόνισε λίγο το μυαλό και με ξύπνησε από τη συνήθη λήθη που μας βουτάει το Χόλιγουντ.
Επίσης ο Μέξης μόλις μου έγραψε: "ηταν παντελως μη πρωτοτυπο- κ πλασαριστικε αντιθετα". Έχει κι άλλους λόγους που δεν του άρεσαν -όπως κι εσείς- αλλά έχετε κι αυτόν τον κοινό λόγο. Ότι σας την έσπασε το μάρκετίνγκ του. Βασικά, πιο πολύ μου φαίνεται ότι σας έχει χαλάσει το μάρκετινγκ, παρά η ίδια η ταινία. Που ναι μεν δεν είναι για 9.1 στο imdb.com αλλά δεν είναι και για το κράξιμο που της ρίξατε, γιατί πολύ απλά είναι Χόλιγουντ και το Χόλιγουντ βασίζει όλη του τη δύναμη στο μάρκετινγκ. Ως χολιγουντιανή ταινία είναι έξοχη. Πραγματεύεται άψογα το δύσκολο για το κοινό του Χόλιγουντ κοινό.
(Επίσης, πολύ γουστάρω που διαφωνούμε και παίζει τέτοια διάδραση. Πάμε και μια κόντρα για LCD Soundsystem; Και μετά ένα Tour de France vs. Mundobasket. Ε, τι λέτε;)
Συμφωνώ περίπου.
+τα ερωτηματικά που αφήνει μια τέτοιου είδους ταινία?? βαριόταν να τα βάλει και πέταξε απλά στο τέλος τη σκηνή με τη σβούρα, η οποία τα μόνα απορίας σχόλια που προκάλεσε μετά ήταν..
''ε ναι..μάλλον θα σταμάταγε γιατί ξεκίνησε να τραντάζεται..'' βαθυστόχαστοι προβληματισμοί.
Το κάπως μέτριο Vanilla Sky του 2001 με παρόμοιο θέμα πιο πολλή εντύπωση μου χε κάνει. τότε τουλάχιστον.
υ.σ: να μη σχολιάσω το πολύς κόπος για το τίποτα.. χάθηκε κει να βάλουν δίπλα στον φίσερ μια γκόμενα να του αλλάξει τα φώτα. πιο γρήγορα, οικονομικά και χωρίς καταλήγοντες μουρλούς θα παράταγε τις δουλειές
Μου αρεσε το τελευταιο των LCD.
Α, ξέχασα: Κι εγώ λατρεύω Πιτ Ποστθλγουέιτ (ή όπως τέλος πάντων λέγεται) και Μάικλ Κέιν και καύλωσα πιο πολύ που έστω υπήρχαν.
Οποιος ξαναπει οτι ηταν περιπλοκη ταινια κ ΑΦΗΣΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ θα τον κουτουλησω. Η ταινια ΔΕΝ αφησε ερωτηματικα, και ΔΕΝ ηταν περιπλοκη.
ε ναι! επιτέλους κάποιος να μιλήσει, γιατί ενιωθα μόνη κι αβοήθητη! πολύ μούφα η ταινία, κριμας
Συμφωνώ κι εγώ με τον Homo και τον Μίμη. Το μαρκετινγκ σας την χάλασε λιγο. Το είδα τέλη Ιουλίου, μόλις βγήκε στο Μπαΐρες, πρίν αρχίσω να ακούω οτι είναι η καλύτερη ταινία στην ιστορία του σινεμά και άλλα παρόμοια και μου άρεσε αρκετά. Σίγουρα δεν είναι Κιουμπρικ, δεν είναι το πρώτο Ματριξ αλλά δεν είναι και η χειρότερη ταινία που είδα στην ζωή μου. Όσο για το 9.1 στο imdb τι να πώ; Στο top 250 το Toy story 3 (8.8) είναι 30 θέσεις παραπάνω από το taxi driver (8.5) το οποίο ακολουθεί ο κυβερνήτης της Καλιφόρωια με το terminator 2: judgement day. Επίσης το dr. strangelove μπαίνει ως η καλύτερη ταινία του Κιουμπρικ. Νομίζω πως όποιος έχει account imdb-pro έχει και δικαίωμα ψήφου, οπότε δεν είναι και το πιο αξιόπιστο ράνκινγκ
Οντως η πολυ διαφημιση της εκανε κακο. Για ταινια στο dvd με μπυρες μια χαρα ειναι. Απο τη στιγμη που ξεκινησαν να λενε για "ταινια της χρονιας,δεκαετιας κλπ" περιμεναμε ποοοολααααα περισσοτερα. Και αυτα τα slow motion ελεος πια! Επισης οι σκηνες καταδιωξης ηταν τεραστιες ανευ λογου και αιτιας...
Τελος παντων πολύς κοσμος ξετρελαθηκε αλλα μαλλον του χρονου θα βγει ενα αντιστοιχο χολυγουντιανο υπερθεαμα και αυτο θα το ξεχασουν ευκολα.
Ερωτημα
(και σποιλερ για οσους δεν εχουν δει την ταινια)
Σε ποια ταινια εμφανιζεται η συζυγος που αυτοκτονησε σαν "κλωνος"βασισμενος στις αναμνησεις του γεμιζοντας τυψεις τον πρωταγωνιστη? Σε εναν κοσμο που μπλεκεται το πραγματικο με το ασυνειδητο-υποσυνειδητο? Σε ποια ταινια πειθεται η συζηγος να πεθανει και τελικα ο συζηγος νομιζοντας οτι εχει ξεφυγει και οτι εχει γυρισει στην οικογενεια του, στο πατρικο του στην πραγματικοτητα εχει μπλεχτει σε ενα ακομα παιχνιδι του μυαλου του?
insception?
οχι solaris απο ταρκοφκσι!
:)
"το Inception δεν είναι φιλμ για έξυπνους, αλλά για εξυπνάκηδες".
Εντάξει,φίλε,δεν σ'άρεσε,κατανοητό και αλοίμονο κι όλας.Αλλα μή βρίζεις κ εμάς που το προσκυνήσαμε (εμένα τουλάχιστον,το "αυστηρό" και "απόμακρο" μου πάει.)
Τώρα,ώς προς το "η πιο πολυέξοδη μαλακία που τράβηξε σκηνοθέτης την τελευταία δεκαετία",ok,τράβα γύρισε κάτι κ εσύ και μόνο τότε θα μπορείς να "κρίνεις" το έργο ζωής κάποιου.
Φιλικά (πάντοτε)
κυριοι ως εξεχον πιονι του μαρκετινγκ δε με πειραξε η υπερπροβολη του φιλμ...αυτο που με χαλασε ειναι η συντριπτικη διαψευση των προσδοκιων που ειχα (ακριβως επειδη οι συντελεστες -ειδικα ο νολαν- ειναι ρισπεκτ)...
@noilly prat - μ'αρεσει ο τροποσ που σκεφτεσαι
@mrL - δεν ξερω αν ειναι περιπλοκη ειναι σιγουρα χαοτικη, ανιση και οχι εντιμη στο φιναλε
@alex - αυτο δεν ειναι επιχειρημα "δεν εχεις γυρισει ταινια, δφεν μπορεις να κρινεις", θεατης ειμαι, καθισα στο καρεκλακι μου, ειδα το φιλμ ΕΝΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΠΟΥ ΓΟΥΣΤΑΡΩ ΤΡΕΛΑ, απογοητευτηκα κι εγραψα στο μπλογκ τη μαλακια μου...που ειναι το λαθος;
@ludens - να καθιερωσουμε τη "Μονομαχια της Παρασκευης" ξερω γω...μη σου πω θα το κανουμε στηλη στην εκπομπη...για LCD ψηνομαι τρελα, για καποιον περιεργο λογο για το φετινο αλμπουμ δεν εχω γραψει λεξη...τα υπολοιπα στη βεραντα...
καλο φθινοπωρο παιδια
Είμαι συγκλονισμένος από την βαρεμάρα που μου προκάλεσε. Δεν μπορώ να ξεπεράσω το ότι στα κρέντιτς έγραφε Κρίστοφερ Νόλαν. Τι έπαθε το παλικάρι, παναγιά μου...
Γιαγιά Ντακ (λίγο πριν το εγκεφαλικό)
@laternative
Όπως σου είπα,κανένα κακό.
Άλλο πάντως πράγμα να έχεις μία κρίση για κάτι,και άλλο το να "κρίνεις".Έχει διαφορά.Η κρίση είναι για τους ανθρώπους,η κριτική για τους μ@#%#@.Και νομίζω πως δεν μπαίνεις στην 2η κατηγορία.Γι αυτό νομίζω πως ήσουν υπερβολικός,όχι στις απόψεις,αλλα στην διατύπωσή τους.
whatever.
Μαζι σου σε ολα καλε στρατιωτη του μαρκετινγκ.
Μαλλον ο εξαιρετικος κατα τα αλλα κος Νολαν προσπαθησε υπερβολικα...
Περιμενα ενα νεο(και καλυτερο) Memento αλλα τελικα δεν εβλεπα την moment που θα τελειωνε.
Τι υπερβολικοι που γινονται ορισμενοι ανθρωποι λες και ειδαν το Meet the Spartans κανουν..Και για το imdb ακομα να μαθετε πως λειτουργει με τι νεες ταινιες? To Up τις πρωτες μερες ειχε 9,3 τι σημαινει οτι ηταν η καλυτερη ταινια ολων τν εποχων?Εδω τρελαθηκε ο κοσμος με τα γραφικα video game του Avatar και δεν εχουν να πουν καλα λογια για τη καλυτερη σκηνοθετικα δουλεια του Nolan?Και στο μαρκετινγκ τι θελατε να λεγανε μια ''καλη ταινια σε αλλους θα αρεσει σε καποιους αλλους οχι ,μη σας παρουμε και στο λαιμο μας''? Ναι κανω συνεχεια ερωτησεις γιατι συγχηστηκα !
θα τολμήσω να πω πως όταν διάβασα το ποστ πίστεψα να πω πως ο καλός συνάδελφος είναι υπερβολικός. ειδικά στο ζήτημα της προώθησής της ταινίας. έβαλα τόσα λεφτά οι άνθρωποι κάπως έπρεπε να τα πάρουν πίσω. κατά τ'άλλα συμφωνώ... υψηλή αισθητική μεν, τρομερή φωτογραφία, ρυθμός, αλλά μπούρδα...
τσουλούφης
Ήμουνα έτοιμος να μπω να σχολιάσω σοβαρά αλλά μόλις διάβασα το "Σκέψου τι ερμηνεία πήρε ο Σκορτσέζε από τον Ντι Κάπριο στο Shutter Island" κατάλαβα ότι απλά έχουμε άλλο γούστο. Σκέψου ότι ίσως να 'ναι θέμα γούστου ότι δε σ'άρεσε το "Ινσέψιο".
@sebkom...προφανως ειναι θεμα γουστου...και προφανως το πως αποτιμας μια ταινια ή μια ερμηνεια ειναι κατι ξεκαθαρα υποκειμενικο...τωρα αν θες να πεις οτι ειμαι κακογουστος, μπορει να'ναι κι ετσι, ποιος ειμαι εγω που θα με κρινω ;-)
τερεζος
Laternative εγω ειμαι μαζι σου....Θελω να ριξεις μια ματια σε αυτο το blog που την εχει ως αριστουργημα, γιατι θα μας τρελανουν με αυτη την ταινια.
http://mftm.blogspot.com/2010/08/inception-2010.html#comments
Δεν καταλαβαίνω γιατί έχετε φάει σκάλωμα οτι η ουσία είναι το ονειρικό,και το ασυνείδητο..εγώ αυτό που είδα είναι μια χολυγουντιανή σπουδή στον χωροχρόνο!και απο αυτή την άποψη συνδύασε εφέ κ εμπορικότητα#χαρακτηριστικά αυτού του είδους, για να αποτυπώσει το εξαιρετικά περίπλοκο του κινηματογραφικού και του κινηματογραφημενου χρόνου και χώρου. Μακάρι όλες οι χολυγουντιανές ταινίες να ήταν έτσι! Τερέζο,αν δεν το έχεις διαβάσει,σου προτείνω το Σμιλεύοντας το χρόνο του Ταρκόφσκι.
Δημοσίευση σχολίου